Vanuit het draaiboek voor 2018 Editie
Algemene info
Wanneer?
Maandag 13 augustus tot en met donderdag 16 augustus 2018. Maandag, dinsdag en woensdag van 09.30 uur tot 15.30 uur. Donderdag 09.00 uur tot 15.30 uur.
Let op! Afwijkende tijd voor de groepen 27 t/m 36: dinsdag (avondspel) van 20.30 uur tot 22.30 uur
Contact:
Personeel & kinderen Irma Roefs
Keuken & diëten Renate Pataki
EHBO Tonny van Vught
Geluid Showtime Oss
Locatie
Wielerbaantje bij het houten Scouting Ussen / BSO gebouw, achter basisschool de Korenaer aan de Gemertstraat (rode fietspad).
Programma - KORT
Maandag – 13 Augustus
Dinsdag – 14 Augustus
.
Woensdag – 15 Augustus
.
Donderdag – 16 Augustus
Boerderijen bouwen
Sportdag
Avondspel groepen 27-36
Speurtochten
Geffense Plas (Groepen 27-36)
Workshops (Klein & Midden)
Prijsuitreiking
Luchtkussenspektakel
12-kamp
Zelf meenemen:
Op alle dagen graag een drinkbeker meenemen. Dit geldt voor kinderen, hulpouders, begeleiders en andere vrijwilligers. Op maandag graag een soepkom en lepel. Op maandag graag een hamer mee nemen. Op donderdag graag een bord meenemen. Tip: Trek zwemkleding aan onder je kleding. Op dinsdag, woensdag en donderdag sowieso zwemkleding nodig. Denk ook aan zonnecrème.
Programma - uitgebreid
9.30 uur
Iedereen gaat naar het juiste groepsnummer
10.00 uur
Iedereen komt bij elkaar in de grote tent om het “Heivluslied” te zingen
Uitleg rode draadspel
10.15 uur
Elke groep begint met het maken van:
- Een boerderij, vermeldt duidelijk het groepsnummer op de boerderij
- Groepsvlag
- Groepskleding
Jullie mogen een aantal punten verdelen over de andere groepen. Per leeftijdscategorie zijn er punten te verdienen. Kijk hierbij naar het mooiste “totaalplaatje”. Deze punten worden op het scorebord vermeld.
12.30 uur-13.15 uur
lunch: soep met brood
13.15 uur
De groepen gaan de boerderijen afmaken
De groepen klein mogen ook naar de kidsclub. Dit met je groep afspreken.
15.15 uur:
Dagsluiting podium grote tent
Boerderij maken
Alle groepen maken een boerderij. De materialen die hiervoor nodig zijn, liggen per groep klaar en kunnen opgehaald worden op de speelplaats van het scoutinggebouw.
De pallets staan ook klaar op het scoutingterrein. De groepen halen zelf de materialen & pallets op. Elke groep wordt omgeroepen!
Maak ook een groepsvlag en hang die op aan de stok waar het groepsnummer aan hangt. Extra hout om mee te timmeren wordt rondgebracht. Ieder kind brengt zijn eigen hamer mee (met naam en groepsnummer), evt. kan een extra hamer gehaald worden bij de materialentent.
Extra materiaal kan gehaald worden bij de materialentent.
Materialen alle groepen
- Krat met 10 haringen, 2 scharen, 3 kwasten, stiften e.d.
- 6 pallets
- 6 beton ijzers
- 3 elektriciteitsbuizen
- 1x vuilniszak
- 2 tot 3 pallet vellen (scoutinggebouw)
- Doosje spijkers
- 1x aanwezig/afwezigheidsformulier en balpen
- Stickers (elke dag voor elk kind)
9.30 uur
Iedereen meldt zich weer op tijd bij zijn feesttent
9.35 uur
Iedereen komt bij elkaar om het “Heivluslied” te zingen en het spel te spelen
10.00 uur
Start van de sportdag
Let op: het halen van een ijsje en de lunch zit in het sportdagrooster
15.10 uur
Samen afsluiten met een spel
15.30 uur
Dagsluiting
20.30 uur
Avondspel voor de groepen 27 t/m 36
SPORTDAG
Organisatie: Jeroen en Anouk
Locatie: Op het terrein
Algemene informatie
Na de opening starten de spelen. Iedereen speelt volgens het speelschema. De punten (zie uitleg per spel) worden op het scoreformulier geschreven.
Aantal kinderen
De grootte van de groepjes maakt niets uit. De speeltijd moet uitgespeeld worden.
Van de eventuele kleinere groep spelen de kinderen vaker.
Speltijd
Elk spel mag pas na het centraal gegeven startsignaal begonnen worden en er wordt altijd doorgespeeld tot het centraal gegeven eindsignaal.
AVONDSPEL GROEPEN 27 T/M 36
Organisatie: Anouk
Aanvangstijd: 20.30 uur
Startpunt: tegenover dierenopvang Maasland aan de Aengelbertlaan in Oss
Terrein
Stuk bos dat begint bij de Naaldhof. Dit stuk wordt afgebakend door de Docfalaan en door de weg naar het asiel. De verzamelplek is bij Dieren Opvang Maasland.
Begeleiding
Iedere groep heeft minimaal 1 eigen leiding.
Bij noodgevallen kan de leiding bellen naar
Anouk
Renate
Uitleg spel:
Maandagmiddag na de afsluiting volgt uitleg! Even blijven dus.
9.30 uur
Iedereen meldt zich weer op tijd bij zijn feesttent.
9.35 uur
Iedereen komt bij elkaar om het “Heivluslied” te zingen en het spel te spelen.
9.45 uur
Start speurtocht
11.45 uur
De groepen 1 t/m 26 komen terug op het terrein.
12.15 uur – 13.00 uur
Lunch: Broodje knakworst
Groepen 27 t/m 36 eet op een andere locatie.
13.00 uur:
Workshops voor de groepen 1 t/m 26
14.45 uur:
Terugkomst groepen 27 t/m 36 en afsluiten workshops
15.00 uur:
Het spel spelen, prijsuitreiking en dagsluiting
Speurtocht Groepen 1 t/m 10
Organisatie: Irma, Marissa, Suzanne en Nicole
Algemene informatie
Houd de groepjes goed bij elkaar en houd zoveel mogelijk afstand van de andere groepjes. Maak gebruik van de speeltuintjes. Loop de tocht rustig, hij is niet groot. Neem ook de tijd voor de opdracht!
Opdracht voor onderweg
Volg de route en zorg ervoor dat je bij terugkomst op het terrein zoveel mogelijk boerderij gerelateerde producten in de boodschappentas zitten! Het is de bedoeling deze te verkrijgen bij mensen uit de buurt.
Probeer om 11.45 uur weer terug zijn. Lever de spullen in bij de EHBO.
Volg de gekregen route. Wees onderweg voorzichtig! Veel plezier en succes!
Speurtocht Groepen 11 t/m 26
Organisatie: Irma, Marissa, Suzanne en Nicole
Algemene informatie
Laat de kinderen actief meedoen en let goed op de omgeving, dit is belangrijk voor de speurtocht
Lees voor het vertrek met de groep alle opdrachten door.
Opdrachten
Blijf tijdens de speurtocht binnen de grenzen zoals is aangegeven op de plattegrond. Teken op de plattegrond aan waar jullie zijn geweest.
1. Zoek de spelletjes, hiermee zijn punten te verdienen!
2. Zoek onderweg naar de boerderij gerelateerde kaarten. Schrijf de plaats waar je de kaarten vindt op het antwoordformulier.
3. Drinkpost staat met een kruisje aangegeven op de plattegrond. Ga in ieder geval bij elke post langs.
4. Lever op het einde van de tocht de antwoordkaart in bij de EHBO.
De groepen worden vanaf de groepstentjes weggestuurd.
Tenslotte: Houd de groepjes goed bij elkaar en let op bij het oversteken, er staan geen brigadiers! Bewaar zoveel mogelijk afstand tot de andere groepen, dat is wel zo spannend.
Zorg om 11.45 uur (uiterlijk) terug te zijn op het terrein. Lever de spullen in bij de EHBO. Wees onderweg voorzichtig! Veel plezier en succes!
Groepen 27 t/m 36
organisatie: Jeroen R.
Elke paar minuten start een groep.
Algemene informatie
Tijdens het fietsen moet de groep goed bij elkaar blijven. Eén van de groepsleiders fietst voorop, de ander achterop. We houden ons aan de verkeersregels.
Hesjes aan !!!
Op Locatie krijgen jullie opdrachten, iedereen doet goed en sportief mee. We blijven met de groep bij elkaar.
Pauze
Er zit een pauze tussen de ochtend en de middag. Daarin wordt gegeten.
Let op dat als je grote honger hebt je een lunchpakketje meeneemt.
Terug
Fiets met de hele groep terug naar het terrein. Zorg om 14.45 uur terug te zijn.
De kinderen blijven op het terrein. Ze gaan dus niet eerder naar huis. We sluiten de dag samen af met het spel. Wees onderweg voorzichtig! Veel plezier en succes!
Organisatie: Irma, Marissa, Suzanne en Nicole
Deze middag zijn we vrij in het kiezen van de workshops.
Bij de workshops zitten begeleiders die vertellen wat de bedoeling is.
Veel plezier
9.00 uur
Iedereen meldt zich weer op tijd bij zijn boerderij.
9.05 uur
Iedereen komt bij elkaar om het “Heivluslied” te zingen.
9.15 uur
Start Luchtkussenspektakel 12-kamp
Tentjes worden tussendoor afgebroken volgens het schema
12.00 uur
Lunch, het eten wordt rondgedeeld en bij de eigen plek opgegeten,
Haal indien nodig schone palletvellen
13.15 uur
Vervolg Luchtkussenspektakel 12-kamp
15.15 uur
Voor de laatste keer het Heivluslied zingen
Iedereen gaat terug naar zijn plaats. De pallets worden weggebracht De aandenkens worden uitgedeeld.
Een persoon van de leiding mag die ophalen
15.30 uur
Iedereen gaat naar huis.
Tenten afbreken
NIET ZELFSTANDIG BEGINNEN! Gaat in groep
Werk per groep onderstaand lijstje af.
· Rode kratjes inleveren
Doe alle spullen van de Heivlus in de rode krat. Lever die krat tijdens het opruimen in bij de materialentent. Laat geen eigen spullen in de krat zitten.
· De pallets
Haal van alle pallets plakband en dergelijke af. Haal alle spijkers eruit. Elke groep mag 2 pallets houden voor het eten . Leg die pallets tegen de paal van de groepsvlag.
Breng de grote pallets naar het scoutingterrein.
Breng het afvalhout naar de grote houtcontainer op het terrein.
· Elektriciteitsbuizen, bamboestokken, betonijzeren en haringen e.d.
Breng deze zonder plakband en andere versierselen naar de inzamelplaats op de scouting speelplaats. Leg de materialen in daarvoor bestemde bak of plaats.
· Allerlei losse materialen
Breng dat naar de inzamelplaats op de scouting speelplaats.
· Het afval
Leg al het afval van de groep op het landbouwplastic. Als alle afval verzameld is, het plastic zo klein mogelijk dichtknopen. Leg dit pakketje op het grasveld van de eigen tent, langs het wielerbaantje. Zorg dat het terrein weer helemaal schoon is.
Iedere groep krijgt een eigen gekleurde plastic zak om de eigen spullen in te doen
Groep 1 t/m 10 uit schoolgroepen 1 en 2 (= 10 groepen klein)
Groep 11 t/m 26 uit schoolgroepen 3, 4 en 5 (= 16 groepen midden)
Groep 27 t/m 36 uit schoolgroepen 6, 7 en 8 (= 10 groepen groot)
Houd de hele week het draaiboek en de namenlijst bij de hand (in de krat). Gebruik het bij alles!
Herkenning kerngroep leden
De kerngroep leden zijn te herkennen aan de uni- kledij.
Ziektes en diëten
Van kinderen met bijzondere ziektes en/of diëten krijgt u een apart papier waar de bijzonderheden op staan. Houd dit ook altijd bij u. Het meegebrachte eten en/of drinken wordt bij aankomst aan u afgegeven. Geef dit aan het betreffende kind als de rest van de groep ook iets nuttigt. De ouders kunnen aan het eind van een dagdeel aan Renate Pataki in de keuken vragen wat voor drinken of eten het volgende dagdeel zal worden uitgedeeld.
Ophalen van de kinderen
Spreek met de ouders af of een kind wordt opgehaald of zelf naar huis mag gaan. Wacht tot alle kinderen naar huis zijn. Dit geldt voornamelijk voor de kleutergroepen.
Vul elk dagdeel de lijst aanwezig/ afwezig in
Controleer elk dagdeel de namenlijsten of alle kinderen aanwezig zijn.
Als een kind er niet is, dit doorgeven aan een kerngroep lid.
Geef elk kind elke dag een sticker op het shirt met zijn/haar naam erop.
Start van het programma
Vrijwilligers moeten een kwartier voor de kinderen komen aanwezig zijn bij het groepsnummer op het veld indien ze een groepje leiden en bij de materialen tent indien ze andere activiteiten moeten begeleiden (om instructies in ontvangst te nemen).
Einde van het programma
Iedere dag, tien minuten voor het einde van het programma komen we bij elkaar in grote tent om het Heivluslied te zingen, daarna gaat iedereen naar huis.
Problemen
Problemen tussen kinderen en/of leiding, graag even doorpraten met de voorzitter (Irma Roefs).
Verantwoordelijkheid
De volwassenen van de groepsleiding is verantwoordelijk voor de kinderen. Zij nemen de leiding in de groep.
Extra leiding
Als er extra leiding in het groepje komt helpen, wordt dit tijdig doorgegeven aan de voorzitter (Irma Roefs). Anders komen we in de problemen met de hoeveelheid eten.
Gevonden voorwerpen
Gevonden voorwerpen inleveren bij de EHBO tent, zodat dit omgeroepen kan worden.
Eten/Drinken
Er is een kraam voor koffie, thee en limonade. Er wordt omgeroepen wanneer de koffie, thee en limonade klaarstaat. Elke groep krijgt een pak ijsthee en/of kan limonade en een versnapering, met groepsnummer erop. Drink de limonade en eet snoep e.d. bij het eigen tentje op.
Gooi lege pakken in de daarvoor bestemde container en hou halfvolle bij de tent. Lege ranja kannen graag weer inleveren zodat deze de volgende keer weer kunnen gebruiken.
Materialen halen
Iemand van de leiding haalt het materiaal op evt. samen met de kinderen. Wanneer een groep het materiaal mag ophalen wordt omgeroepen.
Elke groep krijgt een krat met materialen. De kratten blijven in de tent. Op donderdag wordt de krat naar het scoutinggebouw gebracht.
NEEM GEEN KOSTBARE SPULLEN MEE VAN THUIS!
Roken
Rook niet in de kleine en/of grote tent, dit in verband met brandgevaar. Rook niet in de buurt van kinderen. Rook ook niet in het scoutinggebouw, sporthal of basisschool de Korenaer.
Bij regenweer
Bij regenweer wordt omgeroepen dat we gaan schuilen in de eigen tentjes of de grote tent.
Daarna wordt omgeroepen wat we gaan doen. Als we voor een korte tijd dienen te schuilen, dan wordt er gewacht en is het aan de groepjes om de tijd zo gezellig mogelijk door te komen. Is het voor een half uurtje, dan doen we het regenweerspel in de eigen tentjes. Is het voor langere tijd, dan worden de groepen verdeeld over de verschillende accommodaties.
De groepen “midden”, “groot” en “klein” worden verdeeld over de kleutergymzaal van de Korenaer, de grote tent en de grote gymzaal. De sportdag en de speurtochten gaan gewoon door.
Bij erg mooi weer
Als het erg mooi weer is, mogen de kinderen met water spelen. De activiteiten gaan wel gewoon door.
Zorg dat de kinderen op het terrein met de tentjes geen overlast van de watergevechten krijgen.
Laat de kinderen met water gooien e.d. achter de grote tent. Daar heeft dan niemand hinder van de hard lopende kinderen.
Extra
Voor de kleintjes is er een kidsclub in de grote tent. Hiervan kan gebruik worden gemaakt als er tijd over is of ter afwisseling.
Er wordt een keuken gemaakt op het terrein in of naast de tent.
Maandag
Soep en focaccia brood erbij. 12.30 uur-13.15 uur de groepen komen langs om eten te halen.
Dinsdag
Broodje gehaktbal. 12.15-13.00 uur de groepen komen langs om eten te halen
Woensdag
Broodje knakworst. 12.15-13.00 uur groep 1 t/m 26 komt langs om een broodje te halen. Groep 27 t/m 36 krijgt eten bij Geffense Plas
Donderdag
friet
We maken tijdens het evenement foto’s en er komt ook een cameraploeg langs. Mocht je als ouders/voogd niet willen dat je kind op een foto komt, meld dit a.u.b. op maandag ochtend bij een van de leden van het Kernteam bekend. We zullen je verzoek noteren en hier rekening mee houden.
Foto’s worden geplaatst op website van de Heivlus en op Facebook, hou hier rekening mee!